Politieke partijen geven recordbedrag uit aan advertenties op sociale media, N-VA absolute koploper (ook Europees)
Alle Belgische politieke partijen hebben vorig jaar samen 5 miljoen euro uitgegeven aan advertenties op Facebook en Instagram. Dat zegt onderzoeker Jan Steurs van AdLens, een collectief dat politieke advertenties onderzoekt op sociale media. N-VA en Vlaamse Belang zijn de absolute koplopers in uitgaven. Ook in Europa.
Wat zijn de belangrijkste bevindingen uit de cijfers die AdLens ons bezorgde? N-VA spendeerde vorig jaar ruim 1,7 miljoen euro aan advertenties aan Facebook en Instagram, allebei eigendom van het Amerikaanse Meta, het bedrijf van Mark Zuckerberg.
Gevolgd door ruim 1,1 miljoen euro van Vlaams Belang. Beide partijen gaven zo ook nog eens ettelijke honderdduizenden euro meer uit dan 2021.
De top 6 is voor Vlaamse partijen, op nummer 7 staat de Waalse partij PTB en dan komt CD&V.
Alles samen komen de Vlaamse en de Waalse partijen net niet aan 5 miljoen euro advertentiegeld. (VRTNWS)